Exhibition of Torajiro Yamada in WATARIUM


exhibition
2023





Photos by Malibu Fukuda



山田寅次郎展


1911年、⼭⽥寅次郎は「⼟⽿古畫觀(とるこがかん)」を出版する。そこには当時のコンスタンティノープルの様⼦が細やかに記録され、描かれたモノクロのスケッチは当時の⾵⼟や⼈々の⽣活を丁寧に写し出している。シンプルな線画でありながらも、建物の陰影や⼈々の表情をとらえる1枚1枚は、描かれた世界に吸い込まれていくような不思議な魅⼒をもつ。
展⽰では何⼗枚もあるスケッチからオスマントルコの空気が伝わる11枚を選んだ。それら⼀つ⼀つを等⾝⼤かそれ以上に⼤きく広げ、ドローイングの世界を起ち上げた。インクのタッチや紙のざらりとした質感が残るほど⾼精細にスキャンされたデータを描画ソフトで拡⼤、特殊なプラスチックフィルムに印刷した。モスクや橋、道⾏く⼈々、装飾や⽣活⽤品などが描かれたいくつもの絵は、巨⼤なタペストリーとなって展⽰室の空間を埋めていく。建築家マリオボッタが⼿掛けた⼒強いコンクリートの世界の中に、0.3mmの透明なフィルムが異国の輪郭を描き始めた。ドローイングは⽩⿊反転し、背景の⿊地に展⽰室の空間が映り込むこともあれば、⽩地のラインが奥の景⾊に透けることもある。そうして絵の世界と現実の空間が混ざりあい、⼀つの舞台をつくる。そこでは寅次郎の記憶のコンスタンティノープルが再演され、私たちはその中へ投げ込まれる。

In 1911, Torajiro Yamada published "Torukogakan"(Drawings in Turkey) . In this book, he depicted the scenes of Constantinople at that time. The black-and-white sketches depicted in the book show the scenery and people's lives at the time. The black-and-white sketches carefully depict the life of the people and the scenes of the time. The simple line drawings capture the shadows of the buildings and the expressions of the people. The simple line drawings, which capture the shadows of the buildings and the expressions of the people, have a fascinating charm that seems to take you into the world of the painted images.
For the exhibition, we have selected 11 sketches from a total of several hundred that convey the atmosphere of Ottoman Turkey. The drawings were all enlarged to the size of a full nave, or even larger, and a world of drawings was created. The scanned data, which is so high-resolution that it retains the touch of ink and the rough texture of the paper, is enlarged using drawing software and printed on a special plastic film. The paintings of mosques, bridges, people on the street, decorations and daily necessities become a huge tapestry that fills the space of the exhibition room. In the powerful concrete world created by architect Mario Botta, a 0.3mm transparent film begins to draw the outline of a foreign country. The drawings are reversed from White to Black, sometimes the black background reflects the space of the exhibition room, and sometimes the lines of the White background show through the scenery in the back.In this way, the world of the picture and the space of reality are blended to create a unique scene. The Constantinople of Torajiro's memory is reenacted, and we are thrown into it.





会期
2023年8月11日(金・祝)→2023年11月19日(日)


主催
山田寅次郎展実行委員会
(一般社団法人山田家・駐日トルコ共和国大使館・ワタリウム美術館)

展示協力
三菱ケミカル株式会社/ 株式会社堀内カラー/ ニチエ株式会社

出品協力
一般社団法人日本建築学会 
東京ジャーミイ・ディヤーナト トルコ文化センター
ジャンコレクション(ジャン チェティンカヤル)

実行委員長
隈研吾(建築家)

グラフィックデザイン
山本和久 (DONNY GRAFIKS)

アニメーション映像
梶原洋平

テキスト
末澤寧史

会場デザイン
山田紗子建築設計事務所
担当 山田紗子 福田海武 近藤暉人


Period:
2023/8/11 - 2023/11/19

Organizer:
Exclusive committee of exhibition of Torajiro Yamada
( General Incorporate Association of Yamada familly, Embassy of the Republic of Turkey in Japan, Watarium Museum of Contemporary Art)

Exhibition Cooperation: 
Mitsubishi Chemical Corporation, Horiuchi Color Ltd., Nichie Corporation

Exhibits Cooperation:
Architectural Institute of Japan,
Tokyo Camii and Diyanet Turkish Culture Center,
Jean Collection

Chairman of Exclusive commitee:
Kengo Kuma

Graphic Design:
Kazuhisa Yamamoto (DONNY GRAFIKS)

Animation
Yohei Kajiwara

Text
Yasufumi Suezawa

Venue Design
Suzuko Yamada Architects (Suzuko Yamada, Malibu Fukuda, Akito Kondo)








Suzuko Yamada Architects, Inc. Tokyo, JAPAN