マーブル マーブル マーブル


graphic
2021




マーブル・マーブル・マーブル


展覧会(自主企画・引越展)を行うにあたって、告知のためのビジュアルをつくることになった。展覧会の内容がまだ全く決まっていなかったため、手がかりが少ない中、ふとマーブル模様をつくってはどうか、と思い立った。

マーブルとは、本来は大理石のことである。元々は白い石灰岩に不純物が混ざり込み、さまざまな色の斑をともなった流れができ、それらに大きな圧力と熱が加わって、長い時間の果てに再結晶化してできるという。それぞれの流体が互いに入り組み、形を成し、時に溶け合いながらもなお輪郭を保っているその在り方が、今目指したい建築の形の先にあるもののように見えた。

ためしに紙コップに水を入れて、絵具を溶かしいれ、手早く模様をつくりながらその流れを観察してみた。絵具はあるところまではその輪郭を保ち、それぞれの流れがぶつかり合いながら、やがて溶けては濁り、水の奥へと沈んでいった。その一連の有様を写真に何枚も撮った。

他の方法を試してみたりもしたが、結局一番初めにつくったこのマーブルが一番良いということになった。微生物の群のようにも見えて、海洋の航空写真のようにも見えて、流星群のようにも見えて、カラマツの木目のようにも見える。輪郭が非常にはっきりと残った状態で渦をつくっているもの、いくつかの色が合流してぼやけはじめ大きな流れをつくっているもの、濁りが水の奥へとつづいているもの、それらの模様を並べてみた。これがどのように私たちの建築を変えていくかはまだはっきりとは分からないのだが、見れば見るほど新しい形が浮かんでは沈むようで、今のところ見飽きない。

展覧会ではウェブの告知ビジュアルとして使用したほか、200枚限定のポストカードにして会場で配ったところ大変好評だった。


Marble, Marble, Marble


I was to create a visual to announce an exhibition (an independent project, an office moving exhibition). Since the content of the exhibition had not been decided yet, I had few clues and suddenly thought of creating a marble pattern.


The word "marble" originally refers to marble stone. Originally white limestone was mixed with impurities to form streams with various colored patches, which were then recrystallized after a long period of time by the application of great pressure and heat. This way of being, in which each fluid is intermingled with each other, forming a shape, sometimes melting into each other, but still retaining its outline, seemed to be the shape of the architecture that I wanted to achieve now.


I filled a paper cup with water, poured in some paint, and observed the flow of the paint as I quickly made a pattern. The paint maintained its outline up to a certain point, but as the streams of paint collided with each other, they eventually dissolved, became muddy, and sank into the depths of the water. I took many photographs of this process.


I tried other methods, but in the end I decided that this marble, the first one I made, was the best. It looks like a swarm of microorganisms, an aerial view of the ocean, a meteor shower, or the grain of a larch tree. I've lined up the patterns, some of which are whirlpools with very clear outlines, some of which are fuzzy streams of merging colors, and some of which are murky and continue deep into the water. It is not yet clear how this will change our architecture, but the more I look at it, the more new forms seem to float and sink, and so far I have not grown tired of looking at it.


For the exhibition, I used it as a visual announcement on the web, and also made a limited edition of 200 postcards to hand out at the venue, which were very well received.


2021-01-12
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Suzuko Yamada Architects, Inc. Tokyo, JAPAN